fredag 10 juli 2009

Ordning och reda


Jag har blivit så fruktansvärt slapp, eller snarare förbaskat lat.

När jag och Petter (mest jag) bodde i lägenheten i Halmstad var det ordning och reda och allt var tipptopp hela tiden. Så vill jag ha det nu med. När vi flyttade ut till huset i Haverdal kände jag under en lång tid att det var pappas hus som vi bodde i, trots att jag ärvde det. Tror att det är därför jag kom av mig i allt städande och hålla iordning. Jag hade ju bott där i så många år utan att behöva tänka på att städa, mer än mitt rum. Så när vi flyttade in där kändes det så självklart att jag fortfarande inte behövde bry mig om städningen i resten av huset för det gjorde ju alltid mamma eller pappa. Vet att jag flera gånger kom på att jag glömt vattna blommorna på ett par veckor, för det skulle inte jag göra utan min föräldrar..

Nu när vi har ett EGET hus så i början höll jag det fint, men efter ett tag så började det bli sämre och sämre, skitigare och skitagare mellan gångerna som jag städade. Tror det är för att jag blivit så lat och bekväm med det hela.

Både jag och Petter har sagt flera gånger att nu ska vi ta tag i det. Ja det håller en vecka sen börjar det dala igen. Men idag kom jag på en idé.
För varje gång som vi inte plockar undan så ska det straffa sig. Vi ska ha en varsin skål och lägga en liten peng varje gång vi glömmer/inte hinner plocka undan. Om jag då tex plockar undan något som Petter har glömt får jag ta bort samma summa på pengen från min skål, som belöning. Efter ett tag så ser vi vem som sköter sig bäst respektive sämst. Tanken är att det ska gå på rutin efter ett tag så vi slipper detta, men det kan vara en rolig grej (spark i röven) så att vi kommer in i rutinerna.

Så idag ska vi hjälpas åt att plocka undan här hemma och städa, så från och med imorgon så börjar denna regeln att gälla.

Tror det kommer gå bra, annars blir vi fattiga och får fortsätta leva i svinstian.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida